In ani 70 s-a pornit un experiment de a cauta noi modalitati de educatie
in Rusia. Pentru asta s-au cautat pedagogi printre care a fost si
Scetyinyin. Mihail Petrovics Scsetyinyin
are pregatire in 3 domenii: istorie, pedagogie, muzica. A elaborate un mod de invatamint, a fondat in Tyekos o
scoala care functioneaza si azi. Scoala din Tyekos a fost inceput in 1994 si in
present functioneaza cu 250 de elevi si 16 corpuri de cladiri cu tot cu camine.
Sunt elevi de 40 de nationalitati diferite care studiaza zi de zi in limba
rusa.
Ca
sa intelegem scoala in totalitatea ei trebuie sa intelegem ca viata este ca un
riu, in care evenimentele curg continuu, se modifica permanent. In ciclul
natural si noi oamenii facem parte din acest lucru . Din acest curent, din care
nu trebuie sa iesim ci trebuie sa ne miscam impreuna cu el, cu legile ei
naturale ca finite superioare. In Tyekos
acest lucru se materializeaza prin faptul ca invatamintul se face continu, nu
se fac opriri, cei de aici in continu creaza. Aici nu este nevoie de vacant, ca
si in educatia clasica. Elevii incontinu “fauresc” ceva interesant sau util si
nu simt ca a nu face nimic ar fi mai bine decit a crea. Elevi care au venit din
Europa intimpina dificultati datorita acestui ritm, Lipsei de “libertate” la
fel a patit si Martin Masilko (cel care povesteste) deoarece la noi, acest
lucru nu este obisnuit.
Grupele
de invatamint se alcatuiesc in iulie, mai mult dupa regulile de simpatie. In grup pot fi 5-20 de
persoane care mai pe urma colaboreaza (invata, lucreaza) impreuna, iau decizii
impreuna. De exp: sa mergi la ora de educatie fizica impreuna sau sa mearga la
riul din apropiere la o baie. Acest lucru se stabileste de catre grup. Nu toate
grupele merg la baie. In Tyekos nimeni nu este obligat sa faca lucruri care nu
le fac placer. Se intimpla daca cineva nu invata bine, poate sa fie un dansator
foarte bun, si daca slefuieste latura asta, poate avea suficienta incredere si
pentru celelalte lucruri.
In primele 2 luni se face o imagine generala a lucrurilor. Toate
materiile converg la viziunea comuna, totul se imbina pentru a forma o imagine
globala a lumii care ulterior se poate dezvolta in amanunt.
Materiile
se invata in blocuri o saptamina se lucreaza la o tema din care la sfarsitul
saptaminii se da un examen. Nu exista timp de pregatire pentru examen. Dupa 6
zile de invatare a 7 zi este examenul. De ce asa? Pt ca, acesti copii sa nu se bazeze pe viitor, sa accepte
ceea ce primesc atunci cind primesc, sa traiasca in prezent, sa constientizeze
prezentul, sa simta acest lucru, sa lucreze la prezent in clipa in care vine
evenimentul spre el, ca timpul in scoala sa fie util. Astfel nu o sa aibe frica
de examen, cind ajunge acolo déjà stie tot.
Pentru
invatamintul in blocuri Martin a adus urmatorul argument ca exemplu: sa ne
imaginam ca invatam din 6 carti separate cite zece pagini in fiecare ora si
dupa 6 zile va trebui sa redai cele invatate. Sigur nu o sa mai stii ce ai
invatat, este un “gulas” (varza) in capul elevilor si nu mai stim unde ce am
invatat. Scoala se mindreste cu realizarile elevilor pt ca elevii invata fara
nici o scarba. Aici cei mai buni elevi pot parcurge in doi ani materia din
generala, ceea ce este usor de observant ca in primele 8 clase se invata
acelasi lucru ca si in primele 4 clase doar ca le repeta si le largesc.
Acest
uimitor ritm de invatare este posibil din mai multe puncte de vedere. Daca
invata impreuna cei buni cu cei mai slabi au avantajul ca cei slabi sunt trasi
si invatati iar cei mai buni invata rabdarea, ascultarea si ordinea.
Invatamintul este usurat daca
se obsearva caracterul elevului, tipul de personalitate pe care-l are. In
cadrul sociologiei sunt cunoscute 16 tipuri diferite de caractere
personalitati, de care este bine de tinut cont pentru a putea stii cum pot
elevii sa preia si sa redea (sa dea mai
departe) informatia. Calitatea
prelucrarii este important si nu doar acceptarea ei.
Invatatorii
de aici pot sa aibe si 50 de ani de experienta si astfel pot sa lege diferite
materii intre ele. Invatatorul are permanent doua ajutoare care stau tot timpul
la dispozitita lui mai ales atunci cind invatatorul nu poate fi prezent.
Separarea
dintre genuri (sexe) are rost in primul
rind datorita diferentei de educatie. Baietii si fetele stau in cladiri
separate si invata separat. Doar la trunchiurile comune, intilnirea comunitatii
stau impreuna de expl: dans , constructii, etc. se intilnesc. Insa atunci se
bucura uni de altii si aprecieaza timpul petrecut impreuna. Nici unul nu ai
desconsidera pe ceilalti, din contra amindoua genurile (sexele) invata toate
deprinderile: si baietii fac de mincare, si fetele invata lupta corp la corp sau
fac baie in rau impreuna.
Evident
ca si aici ca oriunde se infiripa iubiri, dar acestea nu sunt fizice ci ramin
la stadiul sufletescului. Atit de profunde pot fi aceste relatii ca se pot si
casatorii. Acest lucru a fost materializat in 6 cazuri.
Invatamintul
profesional se invata de la mesteri priceputi care in timpul activitatilor le
dau (ai invata) in totalitate pe copii pe elevi. De exemplu in jurul unui
mester imediat trec 2-3 copii care privesc si invata mestesugul. Cind sunt
pregatiti preiau conducerea santierului. Astfel invatatura ramine in scoala si nu mai
este necesar supravegherea permanenta de catre
adulti. Responsabilizare nu doar
in cadrul invatarii (orelor) este esential
ci in viata de zi cu zii. Daca acest lucru lipseste, atunci pierdem
bucuria momentului. In cadrul invatarii iau nastere niste cimpuri
informationale. In aceste cimpuri noi pierdem notiunea timpului si al spatiului
“FLOW” (curentul de apa, Valul) curgerea este o traire deplina si doar la acele
lucruri ne concentram care ni se intimpla doar noua. Acest lucru se intimpla sa realizeze o
puternica stare de bucurie. De exemplu: Martin a povestit acel caz cind
un renumit profesor de dans a ajuns la Tyekos si copii au fost asa de tare
luati de “val”, de trairile din timpul dansului (starile sufletesti de
comuniune) incit directorul Scetyinyin a aprobat intreruperea orelor de la
scoala pt citeva zile. In aceste zile copii doar au dansat. Pentru materiile
din scoala REZULTATELE sunt punctele
hotaritoare.
Dansul de exmplu niciodata nu este fara tel sau o materie de sine
statatoare, copii dupa sfirsitul invatarii (orelor) intotdeauna urca pe scena
si in timpul lectiilor tot pentru acest lucru se pregatesc (sa fie in centrul atentiei) Acest lucru nu este doar
responsabilizare, motivare ci si disciplinare. Ei
inteleg , invata de ce si pentru ce fac ceea ce fac . Si in cadrul lucrarilor
(de orice natura) rezultatele sunt cele hotaritoare.
Dupa
ce ajung in scoala copii nu simt ca sunt constransi ca trebuie sa ramina
inauntru sau ca trebuie sa invete. Cei care ajung acolo primesc posibilitatea
de a intelege regulamentul intern si sa guste din activitatile saptaminale. Novicele primeste 2 voluntari care il ajuta sa
se descurce in activitatile din interior, iar dupa 2 saptamani pot decide daca
raman sau nu in scoala. Orice decizie
ia, elevul primeste ceva in cele 2 saptamini de la ceilalti. Daca pleaca ,
pleaca cu multumirea ca a incercat si altfel de invatatura decit cel traditional. Si-a dat seama ca
acest mod de pedagogie (de invatamint) nu este de folos pentru el. Deoarece nu
doar elevul obsearva scoala ci si profesorii se intilnesc si discuta se sfatuiesc,
se consulta ce mod de invatamint se
poate aplica acelui copil. Copilul invata descopera si isi face o imagine
despre sine, ceea ce o sa-i foloseasca in viitor, poate primi raspunsuri pentru
intrebariile de viitor pe care le poate avea.
Poate
pentru multi parinti li se pare ciudat ca acei copii din Tyekos se simt foarte
bine. Creativitatea asa de
puternic pune stapinire pe ei ca nu vor sa mai plece. Mai dese sunt
cazurile in care parintii sunt cei care trebuie sa merga acolo ca sa-i vada.
Insa acesti parinti inteleg aceste lucruri si la vizitele lor obsearva ca,
odraslele lor sunt fericite, se simt bine si astfel parinti simt ca au facut
tot ce le-a stat in puteri si devin si ei fericiti de bucuria copilului.
La
sfarsitul prezentarii a vorbit despre
imaginea noastra despre stramosii nostril. Noi nu suntem multumiti de ei si
nici strabunii nu se preocupa cu ce lasa
mostenire dupa ei. Cu mai multe mii de
ani in urma traia conceptul reincarnarii, ca cel care pleaca se va intoarce tot
in familia aceea. Astfel era interest ca educatia viitorilor copii sa se faca
cit mai bine. Dupa parerea lui Martin in loc de evolutie noi am ajuns sa
involuam pe unele teritorii ale vietii (aspecte ale vietii) ceea ce ar duce la
ideea ca modul de invatamint ar fi bine sa
fie de o paleta cit mai larga posibila.
SCOALA
DIN HALUZICEI
In
fiecare tara porneste in mod diferit conceptul si modul de elaborare al
invatamintului, nu este o reteta standard care se poate realiza. In Cehia de
exemplu nu pedagogii ci parintii au infintat o comunitate care a pus pe
picioare scoala din valea HALUZICEI nu departe de muntii CHRIBY. Aici exista 17
hectare si se mai doreste a cumpara inca 5 hectare pentru extindere. Familiile
care au venit aici se ocupa de agricultura biodinamica si incep prin a se
autosustina, sa fie proprii lor stapani. Aceste familii se straduiesc sa
lucreze pe principiul prieteniei si ajutorului reciproc. Ei incearca sa
integreze si satele din jurul lor la activitatile comunitatii. Telul principal este sa faca (sa
alcatuiasca o comunitate plina de pozitivitate si bucurie).
Dupa
parerea cehilor, ideile Anastasiei despre spatiul de iubire trebuie pus in
practica, acesta este prioritatea. Trebuie sa fie un loc unde copii sa traiasca
in iubire, siguranta si din spatele acestor lucruri se poate naste scoala.
Cladirile din Haluzice sunt cladiri bune care incep sa fie transformate dupa
conceptiile grupului, conceptii de armonie si integrare in natura, in functie
de telul comun.
In
Cehia nu sunt aprobate in totalitate principiile scolii din Tyekos si de aceea
un grup de pedagogi lucreaza la elaborarea unui concept propriu de educare. Din
aceasta cauza sa nascut un grup de sprijin, care se gindesc (lucreaza) la siguranta si
legile interne ale scolii sa fie in armonie cu “legile” conunitatii. Deoarece
se naste un concept total nou de viata si trai, intreaga comunitate se
considera ca este in scoala. Adica toti sunt elevi.
Anul trecut pentru a 3 a oara cei din Cehia
au organizat o scoala de vara. In iulie cu participare a (slovacilor, cehilor,
ucrainienilor, rusilor) .La aceasta tabara au fost invitati si cei din Ungaria
ca si observatori in prima faza. Ei
preconizau ca in anul 2009 sa fie reprezentanti stabili din Ungaria si nu doar ca observatori
ci ca si participanti la activitati.
Victor
a stabilit ca in UE exista zone in care unguri, cehi, polonezi si slovacii cu
alt nume uniunea de la VISEGRAD pot sa se orienteze catre dezvoltarea educatiei si colaborarii pedagogice. Despre
prima si a doua tabara sau putut viziona mici filmulete din care sau putut
urmarii schimbarile care au avut loc intre timp. De fiecare data in tabara au
fost si cativa elevi din Tyekos care ne-au impresionat foarte placut, sunt
oameni care ne-au redat din atmosfera de acolo.
La
sfirsit Victor a amintit despre scoala lui VALERI SZINELNYIKOV care a infintat
(facut ) o scoala in oras ca dupa aceea, acea comunitate sa iasa in natura. O alta
cale posibila de urmat pt scolile primare, de a urmarii influenta ideilor si
conceptelor care iau nastere in comunitate in locul déjà existent, pina nu se
naste forma finala. Insa aspectele
principale, idea de baza, peste tot este aceeasi: de a face un spatiu de iubire
si accept reciproc, in care diferentele dintre nationalitati sa se topeasca,
unde oamenii sunt doar oameni si vorbesc in limbajul inimii.
INTREBARI
Sau intrebat toti cum este posibil sa se
tina ordinea si disciplina . Acest aspect îi loveste pe toti pedagogii din lumea
intreaga. Dupa parerea lui Martin cel mai important lucru este exemplu
adultilor. Copilul hotaraste singur ce exemplu urmeaza si daca vede adultii
vigilenti si stapini de sine in jurul lor, atunci si ei le urmeaza exemplul. In
alt punct de vedere copilul este o creatura care inca se dezvolta care incearca
toate posibilitatile ce este voie si ce nu. Atentia care vine dinspre parinti , este o
“fortare”, care si adultii atunci o inteleg, cind pentru acest lucru déjà sunt
copti.
De
la copil nu putem sa ne asteptam sa gindeasca sa simta sa vada ca un adult.
Dupa priceperea, dexteritatea si capacitatea lor noi trebuie cu rabdare si iubire sa le
inmanam cunoasterea.
Tradus de Mihalyi Attila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.